På denna hemsida hittar du information om Flygflottiljen F18 Tullinge
 
Igengjutning av F18 inredda berghangar Juni 2008 man undrar ju varför ...
 
Aktuell utsikt från flygledartornet Oktober 2007
 
 
Så här såg det ut i April 2007
 
 
 
Så här såg det ut i September 2006 Första div platta är sönderhackad och ett antal hus är rivna.
Nu i Oktober 2006 så är även avd 6 jämnad med marken.
 
 
Här är en bild från 1975 inskickad av Christer Sidelöv
 

  Rudolf_Rod_Bla_Gul.jpg (12617 bytes)

   
 

Förbandets bakgrund. kort historik

F 18 var en produkt av FV snabba utbyggnad i samband med Vk2. Krigets utveckling hade visat på behovet av ett välutbyggt flygvapen med ett starkt jaktflyg -ett flygslag som var mycket underdimensionerat i 1936 års försvarsordning. Det ansträngda anslagsläget och personalbristen gjorde att Fl8 kunde sättas upp först 1946. Flottiljen var först tänkt vara avdelad som skydd för marinen men inlemmades vid uppsättandet helt i FV.

Efter en analys av tänkbara platser för lokalisering, bl a för det då helt friliggande Årstafältet söder om Stockholm varit ett
alternativ, fastnade man för ett område i Tullinge som redan tidigare rekognoserats för ett krigsflygfält.

Fl8 kom att existera i två olika skepnader, först som Kungl. Södertöms flygflottilj åren 1946- -1974 Jaktflj med fpl J22,J28,J34 och J35), sedan som Flygvapnets Södertömsskolor (med skoloma STRILS, FTTS, KAS/M och Bungeskolan). Förbandet lades formellt ned den 30 juni 1986 av CFV, gen Sven-OlovOlson. Viss utbildningsverksamhet bedrevs under ytterligare ett antal år av STRILS vid T AST -byggnaden på F 18 gamla område innan utbildningen helt flyttade över till Uppsala.

Lokaliseringsplatsen. kort historik

F18 kom att förläggas till Tullinge ute på Södertörn söder om Stockholm och hamnade därmed i en gammal kulturbygd rik på fornminnen, gamla boplatser och herresäten. Tullinge omnämns i skrifter första gången 1353, då "Clauus i Tulunge" gjorde ettjordabyte. Genom området gick också den gamla tings- och landsvägen som var landets pulsåder för samfärdseln från Stockholm och söderut redan från medeltiden och fram till järnvägstrafikens genombrott på 1860-talet.

För etableringen av F 18 inköpte Flygförvaltningen 1943 ett område om 310 hektar av Rikstens fideikommiss marker. Gården har anor från 1500-talet och ägdes vid markförsäljningen av friherre Anders Cederström, en ättling till "flygbaronen" Carl Cederström.

De senaste åren efter nedläggningen har F 18 område administrerats av förvaltningsbolaget Vasallen. Polisen och ett rel stort antal småföretagare har förhyrt många av byggnaderna för sin verksamhet. Gamla officersmässen, "Parkmässen", är idagsläget en restaurang som drivs i privat regi. För vissa delar av det gamla flottiljområdet planeras bostadsbebyggelse i kommunal regi.  

flygfoto2_3.jpg (50647 bytes)

Webmaster: Thomas Lagman       
Uppdaterad 2008-03-25