Hufvudstadsjakten Adam Gul/Petter Röd på F18 Tullinge

Första flygningen med den röda Draken och den sista som Kungliga
Hufvudstadsjakten 27/6 1985

En artikel om Hufvudstadsjakten fanns publicerad i tidningen Mach nr 22.Den har jag scannat in i pdf format
filen är på 6 Mbyte.Det kan finns vissa fel som beror på scanningsprogramvaranHär är filen

Filmer med J35 Draken från Tullinge

För att se nedanstående filmsnuttar så krävs det bredband ca 450 kbit/s
Jag har överfört till datorformat från ett VHS band kvaliten är ganska bra för att inte ha tillgång till proffsprylar.
Se filmen från Nöjesmaskien med låten Balett i Mach 1 framfört av Adam Gul band stående på kamoflage målade J35B med nr 35220
Sista flygningen 1985-06-27 med hufvudstadjakten och röda draken finns här

Idag finns J35B serienr 35220 hos High Chaparral i Småland i ett varuhus

Utdrag från SFF forum Jag (Flygvapen museum Sven Schneiderbauer)  kan inte just nu bekräfta mer än vad beträffar 35220 som bar provmålning(Viggens kamoflage) på F 18. Det var nog ett plan till, men vet inte vilket nummer just nu.
Det är riktigt att 35220 kom till Flygvapenmuseum. Men det var långt ifrån ett komplett flygplan. Inte nog med att innanmätet var borta, fenan saknades också. Den var skänkt till Örebro flygklubb som målade om den i vitt och ställde den som vägvisare vid flygplatsen!
Vi gjorde en deal med High Chaparrall för många år sedan vilket innebar att den transporterades dit - efter att vi ordnat en annan fena och personalen vid museet målat den som den skulle. Den finns således i Småland för närvarande.
 

Här är lite info om Hufvudstadjakten (Adam gul/Petter röd) som jag har hittat på div forum

1981, 31 augusti: Den nedlagda tredje divisionen på F 1 i Västerås, ”Adam Gul” som räddats över till F 16 som
”Petter Röd” (och med basering på Tullinge), tar avsked av Västerås med en överflygning av fyra J 35 som gör
några extrasvängar över Västeråsfjärden.

1985, 27 juni: Den division J 35F tillhörande F 16 (”Petter Röd”) med rötter i nedlagda F 1:s 3:e division och
som varit förlagd till nedlagda F 18:s fält i Tullinge och som inofficiellt kallats ”Kungliga Hufvudstadsjakten”
säger adjö med en formationsflygning. Man flyger en runda Tullinge - Stockholms slott - Ärna – Stockholm –Tullinge med nio plan varav ett, fpl-nr 35475 och tillfälligt märkt F18-11, var helt rödmålat. Det flögs av major
Alvar Nyrén. Viss flygverksamhet med SK 60 fanns kvar på fältet ytterligare en tid.

Tack Tomas Fjellner Stabchef KRI HKV i Stockholm för Ditt brev o ep-skivan.
Samt förklaring vilka som var bakom uppkomsten av Adam Gul Band.
Skriver ned den info Tomas Fjellner skrev i sitt brev till mig så andra SFF:are med musik som intresse också får veta historian bakom:Adam Gul Band:
Adam Gul Band utgjordes huvudsakligen av flygförare på 3.div F1. Adam Gul som sedemera organiserades som 1.div F16 när F1 väl avvecklades. Divisionen 1/F 1 baserades på F 18 Tullinge f o m 1981. Skivan gjordes till julen 1982 och videon o bandet medverkade i Nöjesmaskinen SVT april? 1983.
Text till låtarna skrev undertecknad och Christer Staaf (sedemera SAS) och musiken av Claes Fjellmer (Bror till Tomas) och Pekka Adolfsson (Civil Huddingebo).

Lyssna på musiken  Balett i Mach 1  Baksidan av ep skivan i mp3 format

>>>Hejsan!!
>>>Någon som vet i vilken av hangarerna på F18 som Huvudstadsjakten från F16 använde på flottiljen eller kan dom användt berghangaren?? och gjordes även stora översyner där eller gjordes dom på F16??
>>>Mvh:Tommy
>>Man höll till i berget med f.d. 3:e divisionen platta för klargöring.
>>K och KF (det som förr kallades A-service) samt B-service utfördes på F18. Övrigt underhåll utfördes på F16. Dom J35F som användes av Huvudstadsjakten kunde ibland ses flyga på F16 och omvänt för att täcka upp vid större tillsyner. Dom J35F som "tillhörde" F18 hade F18:s vapensköld på fenan medan övriga hade F16:s dito. Flygbilder tagna vid avvecklingen 27:e juni 1985 visar både flygplan med F18:s respektive F16:s vapensköldar.
>>Hälsningar
>>Björn Ek
 

 

   
     

 Denna bild är tagen 050522 i Västerås

>>Jag har ytterligare ett spörsmål, hur många av dessa J 35F bar F18´s
>>landskap-sköld på fenan?
>De flesta hade det, men man roterade fpl med moderflottiljen så det fanns 35:or med såväl Upplands- som Södermanlands landskapsvapen på Tullinge. Hur det det kom sig att man började märka upp 1/F 16:s J 35F finns berättat av Peter Liander i en artikel i Flyghistoriskt Månadsblad 5/1983.
>I vissa fall satt Södermanland-vapen kvar på fpl långt efter 1/F 16 hade lagts ner 1985 - kommer ihåg någon enstaka Filip på F 10 som bar märket i slutet av 80-talet.
>//Fredric
 

MACH22 berättar något om detta genom Peter Liander. Även i MACH13 kan man se litet av Petter Röd/Adam Guls mer utåtriktade verksamhet som Håkan Ahlström beskriver den.