J35B - Jaktversionen
Uppdaterad:
2000-09-28
Parallellt
med tillverkning och leverans av A-versionen pågick arbetet med att
ytterligare förbättra och anpassa Draken till nya taktiska krav. I projektspecifikationen
för 35B (Bertil) kring årsskiftet 1956-57 angavs förbättringar i form av
större dragkraftsöverskott (utvecklad motor och EBK),
större bränslemängd och förbättrad elektronik.

|
F18:s uppvisningsgrupp "ACRO
DELTAS" flög J35B och var flygdagsfavoriter under större delen av
60-talet. Här startar gruppen i samband med F6 25-årsjubileum
år 1964.
|
Någon
utvecklad motor kom inte fram i tid för B-versionen utan den ursprungliga RM
6B (EBK 66) bibehölls.
Inte heller hann den nya svensktillverkade radarn PS-03, utvecklad av
Ericsson, installeras i de första serieflygplanen av typ J35B. B-versionen
började levereras till F16 (Uppsala) under februari 1962. De var då helt
"rena" då det gällde jaktradar och siktet var reflexsikte typ 4E.
Dessa flygplan betecknades J35B1 och under åren 1964-65 återgick alla
kvarvarande flygplan till SAAB för konvertering till J35B varvid de erhöll radar typ PS-03/A samt sikte typ S7.
Utprovningen
av det nya svenskkonstruerade siktet typ S7 skedde delvis i en A32A (32253)
försedd med "35-nos" med början 1960.
Det första
provflygplanet för den planerade B-versionen flög för första gång den 29
november 1959. Serieprototypen 35201 levererades aldrig till Flygvapnet utan
användes vid SAAB och FC för fortsatt utprovning av sikte och annan
elektronik. Till Flygvapnet levererades under tiden februari 1962 till mars
1963 72 st
J35B1 med nummer 35202-35273. Av dessa konverterades senare 69 till J35B.

|
J35B klargöres i bergshangaren vid
F18 i Tullinge. I bakgrunden ses även ett av flygplanen som brukades av
uppvisningsgruppen "ACRO DELTAS".
|
Fram till
maj 1962 levererades alla J35B1 till F16 medan F18 (Tullinge) tillfördes
typen från juni samma år som ersättning för J34 Hawker
Hunter, vilka i sin tur överfördes till F9 och F10. Senare kom F18 att få
samtliga J35B, vilka tjänstgjorde där fram till flottiljens nedläggning 1974.
Under hösten 1966 tillfördes även F10 ett antal J35B av vilka 12 flygplan med
koderna 42-53 omgående förrådsställdes vid F14 fram till kassationen 1973.
Ytterligare 16 flygplan med koderna 54-69 fanns i aktiv tjänst fram till 1976
då även dessa kasserades. Därvid hade samtliga J35A
och J35B ersatts av den slutliga F-versionen i Flygvapnet.
J35B hade i
stort sett samma beväpning som A-versionen. Den fasta vapenutrustningen
bestod av två 30 mm
akan m/55, och dessutom kunde två eller fyra Rb24
IR-målsökande robotar medföras. Liksom för A-versionen gällde dessutom
möjligheten att, parvis upphängda i de yttre balkarna, medföra tolv 13,5 cm sprängraketer.
Dessutom kunde just B-versionen (likt J32B Lansen) medföra två
jaktraketkapslar om vardera 19
st 7,5 cm jaktraketer, vilka
hängdes i de kroppsmonterade balkarna. Det ursprungliga reflexsiktet typ 4E
(J35Bl) användes i första hand för inriktning av flygplanet vid skjutning mot
markmål med akan och raketer, samt mot luftmål med akan. Siktet kunde
även delvis utnyttjas vid skjutning med Rb24 och jaktraketer mot luftmål. Det fungerade såväl som gyrosikte (beräkning av
framförhållning med hänsyn till målförflyttning
under skjutmomentet) som konventionellt reflexsikte. Den slutliga
modifieringen till J35B, med införande av radar PS-03/A och sikte typ S7A,
innebar naturligtvis kraftigt förbättrade prestanda då det gällde att bekämpa
ett fientligt företag. Senare infördes även den nya förbättrade raketstolen i
kvarvarande J35B, vilket markant ökade förarens möjlighet att rädda sig vid
utskjutning på låg höjd i låg fart.
I samband
med att B-versionen gick ur tjänst inom Flygvapnet såldes sex flygplan till
Finland efter viss modifiering i Sverige före leverans. Flygplanen
levererades 1972 med beteckningen 35BS. Ett flygplan (35221) tillfördes
Flygvapenmuseum.
Tabell - J35B Draken
Fpl-nr
|
Godkänd
|
Kasserad
|
Operatör o koder
|
Anmärkningar
|
35201
|
-
|
-
|
SAAB
|
Pfpl
|
35202
|
620306
|
760421
|
F16-202, SAAB, F18-02, F10--
|
Uppställd F14, avveckling
|
35203
|
620306
|
771118
|
F16-203, SAAB, F18-03
|
Avveckling
|
35204
|
620306
|
700730
|
F16-204, F18-204, SAAB, F18-04
|
Haveri 700526 10 km SO Östergarn,
Östersjön. Under skjutövning mot luftbogserat mål försvann fpl från radarn kl 15:38.
Delar av ff:s personliga utrustning fanns
flytande vid en oljefläck på havsytan. Ff befaras
omkommen. (DN)
|
35205
|
650504
|
771118
|
SAAB, F18-05, F10-40, F10-55, F18-
|
Pfpl, avveckling (F14)
|
35206
|
620306
|
760421
|
F16-206, SAAB, F18-?, F10-56
|
Uppställd f14, avveckling
|
35207
|
62306
|
771118
|
F16-207, F18-?, SAAB, F18-07
|
Avveckling
|
35208
|
620306
|
760421
|
F16-208, F18-?, SAAB, F18-08, F10--
|
Uppställd F14, avveckling
|
35209
|
620306
|
771118
|
F16-209, F18-?, SAAB, F18-09
|
Avveckling
|
35210
|
620306
|
760421
|
F16-210, F18-?, SAAB, F18-?, F10-57
|
Uppställd F14, avveckling
|
35211
|
620404
|
740624
|
F16-211, F18-211, SAAB, F18-11, F10-41
|
Uppställd F14
|
35212
|
620328
|
650226
|
F16-212, F18-212
|
Hav 640909 Askö
(stall)
|
35213
|
620328
|
680229
|
F16-213, SAAB, F18-08, F18-13
|
Hav 671123 Ornö
|
35214
|
620502
|
?
|
F16-214, F18-214, SAAB, F18-14, F10-42, -55, F18-24
|
Uppställd F14, Finland DK-208 (72)
|
35215
|
620404
|
740624
|
F16-215, F18-215, SAAB, F18-15, F10-43, -58
|
Uppställd F14
|
35216
|
620515
|
660412
|
F16-216, F18-216, SAAB, F18-16
|
Hav 660201 Kaggfjärden (lev)
|
35217
|
620404
|
771118
|
F16-217, F18-217, SAAB, F18-17
|
Avveckling
|
35218
|
620502
|
730703
|
F16-218, F18-218, SAAB, F18-18, F10-44, -59, F18-18
|
Böv F3
|
35219
|
620404
|
690611
|
F16-219, F18-219, SAAB, F18-19
|
Hav 690224 Tullinge, böv F18
|
35220
|
620502
|
771118
|
F16-220, F18-220, SAAB, F18-20
|
FOA kamouflage, avveckling
|
35221
|
620502
|
730703
|
F16-221, F18-221, SAAB, F18-21
|
FV-museum
|
35222
|
620502
|
641105
|
F16-222, F16-22
|
Hav 640723 Valbo
|
35223
|
620508
|
720209
|
F16-223, F18-223, SAAB, F18-23
|
*) Hav 711214 Jungfrufjärden utanför
Dalarö i Sthlm skärgård. Stridsmässig avancerad flygning.
Ff meddelar "Jag mår inte bra. Jag vänder
och går hem". En stund senare försvinner fpl
plötsligt från radarn. Ff omkom. (Exp)
|
35224
|
620529
|
680529
|
F16-224, SAAB, F18-224, -24
|
Hav 680326 Ornö
(koll med 35262)
|
35225
|
?
|
771118
|
F16-225, F18-225, SAAB, F18-25, F10-51, F18
|
Avveckling (F14)
|
35226
|
620529
|
760421
|
F18-226, SAAB, F18-26, F10--
|
Uppställd F14, avveckling
|
35227
|
620607
|
731016
|
F16-227, SAAB, F18-27
|
|
35228
|
620626
|
640618
|
F16-228, F18-28
|
Hav 640320 F10 Ängelholm
|
35229
|
620626
|
760421
|
F16-229, F18-229, SAAB, F18-29, F10-45, -60, F18
|
Uppställd F14, avveckling
|
35230
|
620607
|
760421
|
F16-230, F18-230, SAAB, F18-30, F10-46, -61
|
Uppställd F14, avveckling
|
35231
|
620626
|
760421
|
F16-231, F18-231, SAAB, F18-31
|
*) Uppställd F14, avveckling
|
35232
|
620626
|
730702
|
F18-232, SAAB, F18-32
|
*) Uppställd F4
|
35233
|
620705
|
661209
|
F16-233, F18-233, SAAB, F18-33
|
*) Hav 661031 Mellsten
(stall)
|
35234
|
620705
|
760421
|
F16-234, F18-234, SAAB, F18-34, F10-62
|
Uppställd F14, avveckling
|
35235
|
620829
|
760421
|
F16-235, F18-235, SAAB, F18-35, F10
|
Uppställd F14, avveckling
|
35236
|
620814
|
730703
|
F16-236, F18-236, SAAB, F18-36
|
Uppställd F14, böv F21
|
35237
|
620814
|
730703
|
F16-237, F18-237, SAAB, F18-37
|
Uppställd F14, böv F11
|
35238
|
620829
|
771118
|
F16-238, SAAB, F18-38
|
Avveckling
|
35239
|
620829
|
771118
|
F16-239, SAAB, F18-39
|
Avveckling
|
35240
|
621017
|
760421
|
F16-240, F18-240, SAAB, F18-40, F10-40
|
Uppställd F14, avveckling
|
35241
|
620829
|
771118
|
F18-241, SAAB, F18-41
|
Avveckling
|
35242
|
621017
|
771118
|
F16-242, F18-242, SAAB, F18-42
|
Avveckling
|
35243
|
621017
|
?
|
F16-243, SAAB, F18-43
|
Finland DK-210 (72)
|
35244
|
621017
|
730703
|
F18-244, SAAB, F18-44
|
Uppställd F18
|
35245
|
621017
|
771118
|
F18-245, SAAB, F13-45 (NU64), F18-45
|
Finland DK-206 (72)
|
35246
|
621108
|
771118
|
F16-246, SAAB, F18-46, F10-10
|
Avveckling
|
35247
|
621017
|
771118
|
F16-247, SAAB, F18-47
|
Avveckling
|
35248
|
621017
|
760421
|
F16-248, F18-248, SAAB, F18-48, F10-63
|
Uppställd F14, avveckling
|
35249
|
621029
|
740624
|
F18-249, SAAB, F18-49, F10-49, -64
|
Uppställd F14
|
35250
|
621029
|
760421
|
F16-250, SAAB, F18-50, F10-68
|
Uppställd F14, avveckling
|
35251
|
621113
|
771118
|
F18-251, SAAB, F18-51
|
*) Avveckling
|
35252
|
621113
|
771118
|
F16-252, F18-252, SAAB, F18-52, F10-56
|
Avveckling
|
35253
|
621108
|
760421
|
F16-253, F18-253, SAAB, F18-53, F10-65
|
Uppställd F14, avveckling
|
35254
|
621108
|
681204
|
F16-254, SAAB, F18-54, F10-66
|
Hav 681024 Hanöbukten
|
35255
|
621220
|
760421
|
F18-255, SAAB, F18-55, F10-67
|
Uppställd F14, avveckling
|
35256
|
621220
|
740624
|
F18-256, SAAB, F18-56, F10-
|
*)
|
35257
|
621204
|
?
|
F18-257, SAAB, F18-57
|
Finland DK-212 (72)
|
35258
|
621204
|
740624
|
F18-258, SAAB, F18-58, F10-51
|
Uppställd F14
|
35259
|
621204
|
730322
|
F18-259, SAAB, F18-59
|
Hav 721017 F18 Tullinge
|
35260
|
621211
|
771118
|
F18-260, SAAB, F18-60
|
Avveckling
|
35261
|
621220
|
?
|
F18-261, SAAB, F18-61, F10-52, -67, F18-
|
Finland DK-204 (72)
|
35262
|
621220
|
680529
|
F18-262, SAAB, F18-62
|
Hav 680326 Nedergårdsö
(koll med 35224)
|
35263
|
630114
|
771118
|
F18-263, SAAB, F18-63
|
*) Avveckling
|
35264
|
630123
|
760421
|
F18-264, SAAB, F18-64, F10-53, -68
|
Uppställd F14, avveckling
|
35265
|
630123
|
?
|
F18-265, SAAB, F18-65
|
Finland DK-202 (72)
|
35266
|
630131
|
?
|
F18-266, SAAB, F18-66
|
*) Finland DK-206 (72)
|
35267
|
630131
|
740328
|
F18-267, SAAB, F18-67, FC, F18-17
|
Böv RFN
|
35268
|
630215
|
730322
|
F18-268, SAAB, F18-68
|
Haveri 721009 NO Huvudskär, Sthlm skärgård. Motorstörningar.
Fsk-hopp. Bröt benet allvarligt vid nedslaget i vattnet. (DN)
|
35269
|
630215
|
731016
|
F18-269, SAAB, F18-69
|
|
35270
|
630226
|
760421
|
F18-270, SAAB, F18-61, F10-54, -69
|
Uppställd F14, avveckling
|
35271
|
630226
|
760421
|
F18-271, SAAB, F18-55, F10-55, -70
|
Uppställd F14, avveckling
|
35272
|
630326
|
771118
|
F18-272, SAAB, F18-12, -22
|
Avveckling
|
35273
|
630312
|
760421
|
F18-273, SAAB, F18-28
|
Uppställd F14, avveckling
|
*) Ingick i
F18 uppvisningsgrupp ACRO DELTAS
|